Hi Maarten,
Lijkt me inderdaad meer dan terecht om eens een ode te brengen aan de ‘vakidioten’ waar we zo fijn mee samenwerken. Deze week wil ik daarom stil staan bij jou: de gepassioneerde vakidioot waar ik als onderwijskundige niet zonder kan.
Als onderwijskundige weet ik (bijna) alles over leren, maar niets over jouw vakgebied. Je weet wel, datgene waarvoor jij dagelijks al vele jaren met plezier je bed uitkomt. Datgene waarover je zo ongeveer alles geleerd hebt wat er te leren valt. Datgene waarover je op feesten en verjaardagen smakelijke verhalen vertelt en waarbij iedereen aan je lippen hangt. Maar ook datgene waardoor nieuwe en bestaande collega’s tegen je opkijken. Met goed recht, want jij hebt je ziel en zaligheid erin gestopt.
Jouw expertise is precies dat wat ik nodig heb om te zorgen dat de volgende generatie dezelfde stevige basis heeft om het werk uit te voeren in de toekomst. Zeker nu veel (mede)vakidioten aan het einde van hun loopbaan staan.
Onuitputtende hoeveelheid kennis
Jullie weten alles, maar dan ook écht alles, van wat je doet en delen dat graag met mij en met anderen. Alhoewel je daarbij wel van mening bent dat we nooit genoeg opschrijven en uitleggen. Want wat nu als je toevallig toch met die ene uitzonderingssituatie te maken krijgt? En dan komt er zo’n onder-wijsneus die zegt dat je tot de kern moet komen en die het belang van al die details en nuances niet ziet zoals jij dat doet. En dat is volledig te begrijpen, want jij hebt je ziel en zaligheid in het vak gestopt.
Effectief doorgeven van expertise
Ik wil deze ruimte daarom toch even nemen om te zeggen: maak je geen zorgen. Wij onderwijsvakidioten gaan aan de slag om jouw ervaring niet verloren te laten gaan en die zo breed mogelijk te verspreiden. Met als bijkomend voordeel dat wij precies weten hoe we dit zo effectief mogelijk en passend bij de nieuwe generatie(s) kunnen doen. Hoe mooi is het dat alles wat jij weet straks houvast is voor een nieuwe vakidioot (in de maak)?
Dus sluit ik af met een korte vraag, als vakidioten onder elkaar. Laten we met elkaar (mooie) onderbouwde, kwalitatief hoogstaande dingen maken. Ik vanuit mijn passie en jij vanuit de jouwe. Want daar ontstaan de mooiste dingen. En dan beloof ik dat ik minder vaak zal zeggen dat je toch écht minder tekst moet aanleveren, omdat schrappen leidt tot de kern 😉.
Hé @Sterre, kan jij anders uitleggen op welke manieren we kijken naar, en werken met de doelgroep om de expertise van onze vakidioten zo effectief mogelijk over te kunnen brengen?
Doeiii!
Felicia
Felicia de Ruiter is Digital Learning Specialist bij inBrain. Gamification is een van haar specialiteiten en doet hiervoor inspiratie op tijdens een van haar vele hobby’s: gamen!