Ga terug
Estafettecolumn

De vaste kaders doorbreken.

Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Hi Jara,

Inderdaad, digitaal leren ontwikkelt zich als een malle! Weet jij jouw eerste digitale leerervaring nog? Bij mij komen er gelijk een aantal herinneringen naar boven. Ik zie mezelf als achtjarige zitten in de gang van de basisschool achter zo’n ouderwetse computer met enorm dik beeldscherm. Ik leerde de tafels door een computerspel, waarbij je als beloning een steen kreeg om ‘zelf’ een muurtje mee te metselen. Is er IEMAND die dit ook nog kent? Nog zo’n herinnering: al die uren die ik thuis besteedde aan RedCat: De Razende Rekenrace en RedCat: De Toffe Tijdreis. Digitaal leren zoals dat in mijn jonge jaren ging.

En zo lang is dat echt nog niet geleden. Relatief gezien dan. Toch is digitaal leren absoluut niet meer met die tijd te vergelijken. De ontwikkelingen gaan onwijs snel en er is steeds meer mogelijk. Binnen, maar ook buiten bekende kaders.

Nóg aantrekkelijker dan RedCat

Als projectmanager weet ik als geen ander dat er zoveel meer mogelijk is op het gebied van digitaal leren dan onze klanten vaak verwachten. Wat dacht je van een digitale escaperoom als onderdeel van online onboarding, waarbij je door middel van spelelementen alles leert om je eerste werkdagen door te komen? Of een gamified learning waarbij je door je ‘eigen’ kantoor loopt en leert over informatiebeveiliging? Zomaar een paar mogelijkheden die leren veel aantrekkelijker maken dan het lezen van een (digitaal) boek. En zelfs aantrekkelijker dan good old RedCat.

Onlangs ontvingen we een aanvraag van een klant om in een rapid development tool een module te ontwikkelen over integriteit op social media. Deze concrete vraag was gebaseerd op hun eigen ervaringen met online leren en natuurlijk het beschikbare budget. Na verdieping op de inhoud concludeerden wij echter dat een hele andere opzet veel effectiever zou zijn. Om bewustwording van de deelnemers over het onderwerp te vergroten, paste een interactieve video veel beter. En dankzij alle technologische mogelijkheden van vandaag konden we dit binnen alle gewenste kaders realiseren. Daarmee is een leeroplossing ontstaan waarvan de klant vooraf niet had verwacht dat het een optie zou zijn.

Koudwatervrees

We zien regelmatig dat het voor klanten lastig is om de ontwikkelingen en mogelijkheden bij te houden. Dat is volkomen logisch en vraagt wat van ons als experts. Ook merken we soms wat koudwatervrees bij klanten. Niet gek, want iets onbekends proberen, zonder dat je weet hoe de mensen in je organisatie het ontvangen, kan best spannend zijn. Door onze klanten mee te nemen in het creatieve proces, verschillende opties te vergelijken en die te toetsen bij de doelgroep, kunnen wij ze hierin meenemen. Zo creëren we een gezamenlijk idee en helpen we klanten om binnen de mogelijkheden de beste leeroplossing te realiseren. En daarbij is vaak meer mogelijk dan je denkt.

Bij het kiezen van de juiste leeroplossing is het altijd belangrijk om het grotere geheel te blijven overzien. Vaak maakt een leeroplossing onderdeel uit van een breder traject en daar moeten vorm én inhoud op aansluiten. @Marleen, kun jij meer vertellen over het verband tussen systeemdenken en onze online leeroplossingen? Let me know.

Vrolijke groeten!

Melinda!

Melinda Langeveld is projectmanager bij inBrain. Gewapend met een aanstekelijke lach én een aangeboren talent voor multitasken leidt ze onze projecten op vrolijke wijze in goede banen.

Melinda - Projectmanager

Lees lekker verder!

Maximise potential...
with digital learning solutions!
Contact opnemen
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet