Ga terug
Estafettecolumn

Hoe een leerplatform de leerbeleving verhoogt.

Over onze estafettecolumn:

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Hey Lennard,

Je komt met een interessante vraag! Iedereen herkent het denk ik wel: een website die zo onoverzichtelijk is dat je binnen tien seconden geen zin meer hebt om langer op die pagina te verblijven. Je zocht alleen maar een telefoonnummer, maar nergens een contactpagina te bekennen. Niet bepaald de beleving waar je op zit te wachten. Ik denk dat hetzelfde geldt voor een LMS. Wil je dat mensen fijn kunnen leren en ontdekken, maar ben je ze na tien seconden kwijt? Dan sta je direct 1-0 achter.

Een goed leerplatform (of LMS, leermanagementsysteem) geeft je de power om zelf de baas te zijn over je leertraject. Je kunt leren wanneer je wilt, waar je wilt en op je eigen tempo. Dat is toch te gek? Het motiveert je en houdt je betrokken, met een veel betere leerervaring tot gevolg. Met een leerplatform kunnen organisaties de deelnemers zo goed mogelijk begeleiden op hun leerreis en voorkomen dat ze verdwalen in een wirwar van leerproducten.

Consultant én ontwikkelaar. Waarom werkt het?

Ik werk bij inBrain als e-learning consultant én ik houd mij bezig met de ontwikkeling van en support bij ons eigen LMS. Gekke combinatie? Voor mij niet hoor. Deze twee rollen hebben namelijk nogal wat met elkaar te maken. Wij kunnen (in alle bescheidenheid) prachtige e-learning maken, maar het spel begint eigenlijk al daarvoor: de kunst om de deelnemer naar deze e-learning toe te loodsen.

Organisaties hebben soms wel tientallen modules in het LMS hangen. Zo niet honderd. Voor deelnemers zal één totaaloverzicht met ál die keuzeopties snel overweldigend zijn. Daarom help ik onze klanten om het leerplatform zo in te richten, dat er wordt gewerkt met logische leerlijnen of cursusgroepen die voor de deelnemer interessant en relevant zijn. Kennisoverdracht wordt nog wel eens als een soort emmer gezien: de bedenker stopt het vol met kennis en geeft de emmer door aan degene die iets moet leren. Zoek het maar uit! Zo werkt het helaas niet: je zult de deelnemer stapsgewijs en getrapt mee moeten nemen in je content. De inrichting van het leerplatform is daar een belangrijk onderdeel van. Vergelijk het met de overzichtspagina van Netflix. Daar zie je éérst de voor jou meest relevante films en series. Maar hoe zou jouw beleving zijn als Netflix álle beschikbare films en series onder elkaar zou zetten, zonder sturing? De vraag stellen is ‘m beantwoorden…

Een leerplatform moet begrijpen wat iemand nodig heeft. Lennard noemde het vorige maand al in zijn column: je moet mensen verleiden om te leren. En dus moet ook het leerplatform aansluiten op de behoeften en leerstijlen van de deelnemers. Het klinkt misschien onverwacht, maar naast contentontwikkelaars moeten ook de ontwikkelaars van een leerplatform zich goed inleven in de doelgroep! Techniek en content gaan dan hand in hand om voor die toffe leerervaring te zorgen.

Een goed leerplatform nodigt uit en verleidt. Het loopt soepel, er zijn geen problemen met inloggen en het certificaat staat op het juiste moment klaar. En heb je toch hulp nodig? Dan moet er iemand klaarstaan om te ondersteunen bij problemen of vragen. Precies waar ik me mee bezig houd in mijn support-rol.

Een toffe leerervaring is al met al een combinatie van factoren: de inhoud, de gebruiksvriendelijkheid, het LMS. Maar natuurlijk wil het oog ook wat. Hoe kunnen illustraties digitale leeroplossingen naar het volgende level tillen? @Thiemen: dat kun jij me als onze huisillustrator vast vertellen.

De groeten!

Hermen

Hermen Pastoor is e-learning consultant en developer bij inBrain. Geboren met twee rechterhanden sleutelt hij niet alleen graag aan auto’s en motoren, maar zet hij zijn handigheid ook in om onze leeroplossingen én het LMS te blijven optimaliseren.

Hermen - Digital Learning Specialist + Developer
Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Contact
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet