Ga terug
Estafettecolumn

Innovatie = motivatie.

innovatie
Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Ha Marleen,

Dank voor je vraag! En of vernieuwende leeroplossing iets teweeg kunnen brengen. De wereld verandert snel. Elke dag worden er nieuwe uitvindingen gedaan, die de wereld nog weer sneller veranderen. En ook de L&D-wereld en de rol van (digitaal) leren veranderen. Voorheen waren ‘old school’ e-learningmodules van meer dan zestig minuten de normaalste zaak van de wereld. De meerwaarde van digitaal leren leek vooral in schaalbaarheid te zitten. Tegenwoordig kom je ze (gelukkig) weinig meer tegen. We zien dat de meerwaarde vaker zit in het ‘op maat’ kunnen aanbieden van leerinterventies, om zo het leereffect te vergroten.

Het leereffect van (digitaal) leren valt of staat, in mijn optiek, voor het grootste deel met het vermogen om aan te sluiten bij het leerdoel (het gewenste effect) en de doelgroep van de leeroplossing. Elke organisatie heeft unieke uitdagingen, doelstellingen, voorbeelden en een eigen cultuur. De doelgroep heeft vervolgens ook nog zijn eigen kenmerkende eigenschappen. De meest impactvolle oplossingen zijn daarom vaak maatwerk oplossingen, zodat je rekening kunt houden met al deze ingrediënten.

Alles wat je aandacht geeft groeit

Vaak genoeg is het gewenste resultaat te ambitieus om met één enkele leeroplossing te bereiken. Ga voor jezelf maar eens na: hoe vaak komt het voor dat je na één keer lezen iets voor de rest van je leven onthoudt? Na één rijles heb je ook niet gelijk een auto volledig onder controle. Om het gewenste leereffect te bereiken, zul je moeten oefenen. Je leest en bekijkt voorbeelden in je theorieboek, je past dit toe in de praktijk met een instructeur aan je zijde en je kijkt mee wanneer er iemand anders achter het stuur zit. Je leert van je fouten, probeert de volgende keer iets anders en stelt bij. De kracht van herhaling.

Veel zaken hebben invloed op het gewenste leereffect. Je leerstijl, hoe gemotiveerd je bent, de voorkennis die je al hebt, noem maar op. Diverse modellen geven hier inzicht in. Bekende voorbeelden zijn de leerstijlen Kolb of de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan.

Om ‘iets nieuws’ eigen te kunnen maken, zul je aandacht moeten schenken aan de verschillende onderdelen van ‘iets nieuws’ en hier passende (leer)oplossingen voor moeten bedenken. Leren is namelijk leuker en makkelijker wanneer je gemotiveerd of geïnteresseerd bent. Door deze ‘randvoorwaarden’ mee te nemen in een totaaloplossing vergroten we de impact op het gewenste leereffect.

Inzetten van innovaties

Iets nieuws aanleren bestaat uit veel verschillende onderdelen. Om daar zo compleet mogelijk op in te kunnen spelen, bedenken we vaak concepten met diverse innovatieve elementen. Deze zijn bijvoorbeeld specifiek bedoeld voor het motiveren van de doelgroep, het bevorderen van de transfer naar de werkpraktijk of om nieuwe skills aan te leren.

Het dynamische landschap van (digitaal) leren vraagt om aanpassingen en vernieuwingen. Het vermogen om aan te sluiten bij de specifieke behoeften van de doelgroep en leerdoelen blijft cruciaal voor het bereiken van de meest effectieve leerresultaten. Maatwerkoplossingen die rekening houden met unieke uitdagingen, leerstijlen en motivatieniveaus, worden steeds belangrijker. Zo kunnen we de impact van leeroplossingen pas echt maximaliseren.

Benieuwd naar een voorbeeld dat laat zien hoe wij een innovatieve oplossing hebben ingezet om de motivatie en interesse van de doelgroep te verhogen? Bekijk dan eens deze case.

Bij projecten werken we samen met onze klanten die experts zijn in de meest uiteenlopende onderwerpen. En dat is precies wat ons werk zo leuk maakt. Zeg @Felicia, kunnen we niet eens een ode brengen aan deze ‘vakidioten’ waar we dagelijks mee samenwerken? Lijkt mij wel terecht toch?

De mazzel!

Maarten

Maarten van Putten is accountmanager bij inBrain. Als enthousiaste wielerfanaat zit er geen rem op zijn creativiteit en gaan de handen in de lucht als er wéér een origineel leerconcept de finishstreep passeert.

Maarten - Accountmanager
Maximise potential...
with digital learning solutions!
Contact opnemen
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet