Ga terug
Estafettecolumn

Wat een adaptief leerplatform jou oplevert.

adaptief leerplatform
Sander Manager technical operations
Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Ha Sterre,

Een adaptief leerplatform kan inderdaad een hoop frustraties bij gebruikers voorkomen. Stel je voor dat je in een restaurant zit en de serveerster stelt de befaamde vraag of je ‘bekend bent met het concept’. Ken je het concept niet, dan wil je graag de uitleg ontvangen. Maar zeg je dat je hier vaker komt en dat je het concept dus kent, dan zou het heel gek zijn als de serveerster vervolgens alsnog het concept gaat uitleggen. Zo werkt het ook met leren: het is ronduit frustrerend als je iets moet leren wat je allang weet.

We hebben diverse klanten van wie de medewerkers een bepaalde leeroplossing meerdere keren (bijvoorbeeld jaarlijks) moeten volgen. Stel dat iemand al vijf jaar bij zo’n organisatie werkt, dan heeft deze persoon al vijf keer diezelfde module voorbij zien komen. De eerste keer is alle inhoud waarschijnlijk nieuw, maar de derde of vierde keer zijn er onderdelen die je inmiddels wel kent. Maar ja, het volgen van die leeroplossing is verplicht gesteld, dus je moet toch een halfuur tot een uur besteden aan kennis opdoen waar je eigenlijk al over beschikt. Zonde van de tijd van de deelnemer én zonde van de tijd van de organisatie.

adaptief leerplatform

Adaptiviteit binnen ons leerplatform inSight

Ons leerplatform inSight biedt voor dit probleem een oplossing: adaptiviteit. We kunnen het LMS zo instellen dat deelnemers eerst een vragenlijst krijgen waarmee ze kunnen toetsen hoe goed ze bepaalde onderwerpen beheersen. Een pretoets dus eigenlijk, die inzicht geeft in je persoonlijke kennisniveau. Is over een onderwerp jouw kennis op orde, dan wordt deze automatisch afgevinkt. En beheers je een onderwerp niet? Dan volg je de leeroplossing over dat specifieke onderwerp. Dag frustratie, hallo motivatie.

Oké, dit vraagt een beetje voorwerk. Mogelijk moet je jouw leeroplossing(en) op een andere manier inrichten, namelijk per deelonderwerp. Bovendien moet je vervolgens een passende pretoets in elkaar zetten, met vragen die voldoende representatief zijn om het kennisniveau te kunnen toetsen. (Mocht je erom verlegen zitten, ik weet nog wel een partij die daarbij kan helpen!)

Maar de adaptiviteit van het LMS inSight levert je vervolgens bijzonder veel op. Niet alleen voor de medewerker (die verminderde frustratie), maar ook voor de organisatie. Mensen zijn minder tijd kwijt met het (moeten) volgen van een leerproduct, omdat ze doelgericht aan hun kennishiaten kunnen werken. En tijd is… juistem! Bovendien geeft adaptief leren veel inzichten. Je ziet in de achterkant van het leerplatform bijvoorbeeld op welke onderwerpen goed en op welke onderwerpen minder goed wordt gescoord. Zo weet je meteen aan welke thema’s je extra aandacht moet besteden. En je kunt hard maken welke thema’s medewerkers juist al tot in de puntjes beheersen (een intern én extern pronkstukje). Gegevens analyseren kan tot op vraagniveau, zodat je met behulp van deze data zelfs de inhoud van je leeroplossingen verder kunt aanscherpen. Datagedreven je content updaten!

Andere mindset

Qua functionaliteit ligt adaptiviteit van een leerplatform voor de hand: het is toch logisch dat je geen dingen hoeft te leren die je al weet? In het geval je gebruik wilt maken van ons leerplatform inSight, is de technische drempel óók al overwonnen. De functie bestaat en dus kan ook jouw organisatie er gelijk mee aan de slag. Nu is het alleen nog een kwestie van accepteren. Accepteren dat een representatieve pretoets goed genoeg is om een certificaat te behalen voor een onderwerp dat iemand al beheerst. Dat vraagt om een andere mindset én een onvoorwaardelijk vertrouwen in je medewerkers.

Benieuwd naar de adaptiviteitsfunctie van inSight én alle andere mogelijkheden van ons leerplatform? Stuur even een berichtje via het contactformulier, dan nemen wij contact met je op!

Zeg @Maaike, upskilling en reskilling vormen denk ik toch wel de grootste trend van dit moment in online leren. Zie jij dit ook in jouw werk? En hoe kunnen digitale leeroplossingen daar een rol bij spelen? Laat het me weten volgende maand!

Hartelijke groet,

Sander

Sander Wilson is manager technical operations bij inBrain. Als muzikant met twee rechterhanden brengt hij dagelijks technologie en innovatie met elkaar in harmonie.

Sander - Manager technical operations
Maximise potential...
with digital learning solutions!
Contact opnemen
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet