Hi Felicia,
Leuke vraag! Om uit te leggen hoe we naar de doelgroep kijken en met de doelgroep werken bij het maken van onze leeroplossingen, wil ik eerst stilstaan bij het ‘waarom’. Waarom is het belangrijk om uit je eigen bubbel te stappen en je blik te verbreden?
The reason why
Laten we beginnen met iets dat we allemaal kennen, maar misschien niet altijd bewust van zijn: leven in je eigen bubbel. Je comfortabele, onzichtbare bubbel waarin we onszelf graag bevinden. Kijk bijvoorbeeld naar je vriendenkring: zijn je vrienden niet vaak een weerspiegeling van jezelf? Of je tijdlijn op sociale media: die is waarschijnlijk perfect afgestemd op jouw interesses, meningen en voorkeuren. Heerlijk! Het geeft een gevoel van veiligheid en biedt comfort. Tegelijkertijd kan deze bubbel leiden tot gebrek aan diverse inzichten doordat je vaak alleen hoort wat je al denkt en gelooft. Dit kan je kijk op de wereld kan vernauwen. Redeneren vanuit je eigen bubbel kan leiden tot aannames over de doelgroep, wat weer kan leiden tot misverstanden. En daar heeft uiteindelijk niemand wat aan. Om een leeroplossing te maken die aansluit bij de doelgroep, voldoet aan de verwachtingen en daadwerkelijk impact maakt, stappen wij uit onze ‘oranje inBrain-bubbel’ en gaan we op expeditie. Hoe? Dat leg ik je uit!
Van inzicht tot impact
Onze projecten doorlopen verschillende fases, waarin het uitpluizen en betrekken van de doelgroep een terugkerend thema is.
Ook wij hebben zo onze aannames in het begin van een project: ambtenaren houden van lezen, brandweermedewerkers leren zo praktisch mogelijk en artsen willen met ‘u’ worden aangesproken. Bij elke doelgroep liggen dit soort aannames op de loer. Maar kloppen ze ook? Dé manier om daarachter te komen: een doelgroeponderzoek. Niet voor niets starten onze projecten met het analyseren van allerlei informatie, waarvan het ophalen van informatie over de doelgroep een belangrijk onderdeel is. De consultant praat met opdrachtgevers en inhoudsdeskundigen over (onder andere) de doelgroep. Hierbij komen thema’s als demografie, geslacht en jaren werkervaring aan bod, die ons helpen een basisprofiel te schetsen.
Het gevaar van een gesprek óver de doelgroep is dat ook hier aannames op de loer liggen. Daarom gaan we ook in gesprek met de doelgroep zelf. We bespreken hun behoeftes, wat ze motiveert om met het onderwerp aan de slag te gaan en óók welke voorkeuren ze hebben op het gebied van online leren. En niet alleen de inhoud is belangrijk. De consultant is ook alert op de sfeer, omgangsvormen en andere ‘niet uitlegbare’ elementen die ons feeling geven bij ongeschreven regels die bij de doelgroep spelen. We stappen eigenlijk die ‘bubbel’ van de doelgroep in en gebruiken de opgehaalde informatie in alles wat we in het vervolg van het project bedenken. Van de manier waarop we de deelnemer aanspreken tot aan het visuele design, om zo een module te creëren die zo goed mogelijk aansluit op de realiteit van de doelgroep.
Zodra de module inhoudelijk en technisch staat, ontstaat opnieuw een ideaal moment om de doelgroep te betrekken. Door ze ruimte te geven om de module te testen. Zij kunnen immers zelf het beste beoordelen of ze geboeid zijn en blijven en of het een motiverende, leerzame en makkelijk te volgen module is geworden. Tijdens zo’n pilottest zijn we nieuwsgiering naar hoe de doelgroep de module gebruikt, welke onderdelen goed werken en waar mogelijke verbeterpunten liggen. Deze feedback gebruiken wij om mogelijke problemen op te sporen en de leeroplossing te finetunen.
Uit je eigen bubbel stappen
Dus stap uit je eigen bubbel, sta open voor feedback van de doelgroep en waardeer hun perspectief. Een succesvolle e-learningmodule is er een die niet alleen kennis overbrengt, maar dit doet op een manier die past bij de deelnemers. En dat is bij elke doelgroep weer anders. Alleen zo ontstaat een effectieve leerervaring die echt een verschil maakt. Heb je hier vragen over? Laat het me weten!
Niet alleen onze leeroplossingen, maar ook ons leerplatform is in staat om zich aan te passen aan de doelgroep. @Sander, kun jij uitleggen hoe adaptiviteit van ons LMS frustraties bij deelnemers kan voorkomen?
Groetjes!
Sterre
Sterre Roelofs is Projectmanager bij inBrain. Met haar transparante communicatie en strak staaltje verwachtingsmanagement leidt ze onze projecten in goede banen!