Ga terug
Brainblog

Drie conclusies na Learning Technologies 2024.

Learning Technologies 2024
Ivo Digital Learning Specialist
Over onze brainblogs

Wij vinden het leuk om jou te inspireren en onze kennis over (online) leren te delen. In onze brainblogs lees je meer over relevante thema’s binnen ons vakgebied.

Van cocktailbars en knuffeltijgers tot loterijen en Stormtrooper-pakken: je kwam de gekste dingen tegen tijdens Learning Technologies 2024 in Londen. Alles om op te vallen. Je zou bijna vergeten waar het evenement écht om draaide: een inkijkje in de actuele staat van L&D (of met een lekker jeukwoord: organisatieleren). Wat speelt er in de sector? En waar gaan we naartoe? Wij zetten de belangrijkste conclusies van LT24 voor je op een rijtje.

Learning Technologies 2024

Ai, ai, AI

De grootste open deur van allemaal: ja, alles (maar dan ook echt álles) draait om AI. Was het tijdens de editie van 2023 nog twijfelachtig en ging zelfs het grapje rond dat alleen ChatGPT de volgende Learning Technologies zou halen, dit jaar is wel duidelijk dat AI de L&D-wereld voorgoed heeft veranderd. En zal blijven veranderen.

Artificial Intelligence heeft zó snel zijn intrede gedaan en in korte tijd werd zóveel mogelijk, dat het voor organisaties nog zoeken is waar AI wel en vooral ook niet geschikt voor is. Veel organisaties hebben pas de eerste stappen op AI-gebied gezet. Vooral vertalen met AI is een populair startpunt. Logisch ook, want vertalingen van leeroplossingen zijn sinds jaar en dag een tijdrovend en daarmee kostbaar klusje. Met één druk op de knop kun je nu de complete cursusinhoud vertalen in de meest uiteenlopende talen. Kleine kanttekening: de kwaliteit is goed, maar zeker (nog!) niet perfect. Vooral als het gaat om vakspecifieke termen of uitdrukkingen. Toch maar even nalopen dus.

Kansen en valkuilen van AI

LT24 bood al met al een mooi kijkje in de toekomst van online leren. De combinatie van VR met AI-gegenereerde gesprekspartners, die on the spot kunnen reageren op jouw woorden. Integratie van AI in leermanagementsystemen, zodat leerresultaten snel kunnen worden geanalyseerd en relevante vervolgtrainingen kunnen worden aangeboden. Het zijn mogelijkheden waar ons en vast ook jouw hart sneller van gaat kloppen.

De grootste valkuil rond AI-gebruik in online leren: gemak boven beleving. Versschillende partijen op LT24 lieten zien hoe je in tien minuten een complete e-learning uit de grond kunt stampen. Snel en kostenefficiënt. Maar erg indrukwekkend was het eindresultaat niet. Plat, afstandelijk en vooral: nul beleving. Weg maximaal leerresultaat. Deze toepassing van AI voelt als een stap terug in de tijd. Terug naar vroeger, toen e-learning toch vooral een ‘moetje’ was; een tekst-plaatjecursus die zonder achterliggende gedachte werd aangeboden. Inmiddels zijn we – gelukkig – gaan inzien hoe belangrijk leerbeleving, interactiviteit en het visuele aspect van online leren zijn. Daar sluiten die ‘magnetron-trainingen’, die in enkele minuten door AI worden gebrouwen, niet bepaald op aan. Maar zoals altijd bij kunstmatige intelligentie: in de nabije toekomst zou dit zomaar wél mogelijk kunnen zijn.

Learning Technologies 2024

Closing the skills gap

We weten nog niet of het net zo’n blijvertje is als AI, maar dé trend van dit jaar is skill-based learning. Met of zonder kunstmatige intelligentie: die skills gap (het verschil tussen de vaardigheden die een medewerker zou moeten hebben en de vaardigheden die de medewerker daadwerkelijk heeft) moet en zal dicht . Als gevolg van alle technologische ontwikkelingen zijn veel functies niet langer toekomstbestendig: er zijn andere vaardigheden (reskilling) of aanvullende vaardigheden (upskilling) nodig. Digitale leeroplossingen zijn daarbij natuurlijk dé manier om dit voor elkaar te krijgen. En vlak daarbij vooral ook de rol van het LMS niet uit. Dankzij data-analyse (andermaal bedankt AI!) ontstaat tot op individueel niveau inzicht in hoe groot de persoonlijke skills gap nog is en waarmee je dit kunt oplossen. Dat geeft niet alleen de individuele medewerker, maar ook de werkgever veel inzicht in de weg naar het bereiken van de organisatiedoelen.

Complimenten voor jou (oké en ook voor onszelf)

Ergens wisten we het al, maar bevestiging is altijd fijn: we zijn in Nederland ontzettend ver wat betreft digitaal leren. Dat merkte je in Londen aan alles. Zo was het aandeel Nederlandse organisaties relatief groot. Je kon minstens zo vaak Nederlands als Engels praten, terwijl LT24 toch een mondiaal evenement is. Het leek wel de Spaanse costa.

Omdat je ook veel inzicht krijgt in de L&D-wereld in andere landen, kunnen we volmondig concluderen dat ‘wij Nederlanders’ het hartstikke goed doen. We profiteren van de technologische mogelijkheden en passen dit al volop toe in onze digitale leerproducten. We blijken daarbij ook bijzonder toekomstgericht te zijn. Het heden is eigenlijk alweer verleden tijd, vooruitdenken is het motto! Een compliment voor jou dus (vooruit, en ook voor onszelf).

Toekomstbestendig blijven als lerende organisatie?

Nu is het zaak om onze voorloperspositie te behouden. Zullen we samen uitzoeken hoe jouw organisatie toekomstbestendig blijft op het gebied van online leren? Waag een belletje of kom een keertje langs op de ‘zevende’. We helpen je graag.

Over Ivo

Ivo Terpstra is Digital Learning Specialist bij inBrain. Door zijn achtergrond in de journalistiek én voorliefde voor taal zoekt hij altijd naar creatieve manieren om een verhaal op een heldere manier over te brengen aan de doelgroep.

Ivo - Digital Learning Specialist
Maximise potential...
met digitale leeroplossingen op maat!
Neem contact op
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet