Ga terug
Case

Digitaal onboardingsmagazine voor warme eerste indruk.

Veiligheidsregio Utrecht
E-learning Blended learning Online onboarding
De uitdaging
Kenmerken van de vraag
Nieuwe medewerkers actief aan de organisatie binden Online alternatief voor tijdsafhankelijke trainingen Centrale plek met alle relevante basisinformatie Leeroplossing die in delen kan worden gevolgd

Nieuwe medewerkers onboarden, onafhankelijk van plaats en tijd

De directie Risicobeheersing van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) hecht veel waarde aan een warm welkom voor nieuwe medewerkers. Zo kunnen nieuwe collega’s snel landen op de nieuwe werkplek en worden zij vanaf de eerste werkdag actief bij de organisatie betrokken. Binnen Risicobeheersing bestaan verschillende initiatieven op het gebied van onboarding, maar een centraal overzicht van de belangrijkste basisinformatie ontbrak. Bovendien werden veel inhoudelijke trainingen tijdsafhankelijk aangeboden en kon het voorkomen dat een belangrijke training plaatvond vlák voordat een nieuwe medewerker was gestart.

De directie Risicobeheersing was daarom op zoek naar een digitale oplossing om nieuwe medewerkers van de meest belangrijke basisinformatie over Risicobeheersing en de VRU te voorzien. Zo voelen nieuwe collega’s zich vanaf dag één ondersteund op hun nieuwe werkplek.

Stuur een bericht
Het resultaat
Wat levert het op?
Digitaal ‘magazine’ met de meest belangrijke basisinformatie Afwisselende rubrieken en leervormen die los van elkaar te volgen zijn Laagdrempelige tone-of-voice met humor, die aansluit op organisatiecultuur Warme en vrolijke eerste indruk van de nieuwe werkplek

Online magazine met interactieve rubrieken

De eerste weken bij een nieuwe organisatie kunnen overweldigend zijn door een stroom aan informatie. De digitale onboarding moet daarom niet te belastend zijn voor nieuwe medewerkers van de directie Risicobeheersing. Zij moeten de onboarding in delen kunnen volgen, zonder dat ze verplicht zijn om alle inhoud van begin tot eind te doorlopen. Dit bracht ons op het idee van een magazine: bij een tijdschrift lees je ook vaak een los artikel en leg je het blad vervolgens weer eventjes weg, om later een ander artikel door te lezen. De metafoor van een magazine hebben we in de gehele onboarding doorgetrokken: van het ‘omslaan’ van de voorpagina tot de inhoudsopgave tot diverse vertrouwde tijdschriftrubrieken.

De onboarding bevat diverse interactieve oefeningen die deelnemers motiveren en plezier geven bij het opdoen van de eerste belangrijke basisinformatie. Van een quiz over houding en gedrag op de werkvloer tot een memoryspel met de belangrijkste afkortingen tot best kept secrets van collega’s. De onboarding bij Risicobeheersing wordt zo een afwisselende en verrassende ontdekkingstocht voor deelnemers, die ze niet snel zullen vergeten.

Het onboardingsmagazine is laagdrempelig om te volgen en bevat veel humor en knipogen. Op deze manier sluit de tone-of-voice van de module volledig aan op de sfeer binnen de VRU en weten de nieuwe medewerkers gelijk dat sfeer en teamspirit belangrijke onderdelen van hun nieuwe werkomgeving zijn. In combinatie met de andere onderdelen van het onboardingsprogramma vormt het digitale onboardingsmagazine een zachte landingsplek voor nieuwe medewerekrs van Risicobeheersing.

Wij hebben de samenwerking met inBrain als zeer prettig, open en constructief ervaren. Al vanaf het eerste gesprek werd er goed naar onze wensen geluisterd. Tijdens het ontwerpen van de onboarding was er meer dan voldoende ruimte voor onze eigen inbreng, mét de begeleiding van inBrain. Wij hebben in het hele proces voldoende inspraak gehad en onze wensen werden, indien technisch mogelijk, verwerkt in het eindresultaat. Kortom, een fijne en constructieve samenwerking die geleid heeft tot een mooi eindproduct!
Diana Bouwman
Specialist (Brand)Veilig Leven, directie Risicobeheersing VRU

Warm welkom voor jouw nieuwe medewerkers met digitale onboarding?

Een goede onboarding is essentieel voor een snelle aansluiting op iemands nieuwe werkplek. Nieuwe medewerkers willen snel alle informatie kunnen vinden die belangrijk is in de eerste dagen van een nieuwe baan. Aan de andere kant wil de werkgever dat nieuwe medewerkers de organisatie zo snel mogelijk eigen maken, zodat zij zo snel mogelijk zijn geland, een gevoel van goed werkgeversschap ervaren en volop kunnen meedraaien in de nieuwe werkomgeving.

Benieuwd hoe wij met onze digitale of blended leeroplossingen de onboarding van jouw organisatie kunnen versterken? Neem contact met ons op, dan denken we met je mee.

Maximise potential ...
met een interactieve online onboarding!
Stuur een bericht
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van jouw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet