Sjors!
Bedankt voor je vraag. Mensen verleiden om met leren aan de slag te gaan. Dat is een van onze kerntaken. Bij inBrain maken we leren leuk. Natuurlijk met aantrekkelijke, creatieve en activerende leerbelevingen. Dat kan alleen door goed aan te sluiten bij de behoeftes en de belevingswereld van de doelgroep. Herkenning werkt motiverend. En motivatie geeft weer energie om te leren. En eerlijk gezegd: het zoeken van die aansluiting is wat ik zo leuk vind aan ons werk!
Elk project biedt de kans om een kijkje in de keuken van de klant te krijgen. Zo kom ik met allerlei mensen in aanraking: techneuten, zorgprofessionals, baggeraars, juristen, vakkenvullers, artsen. En zelfs beroepen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Allemaal experts in hun vakgebied, die me alle details kunnen vertellen en graag delen hoe mooi hun werk is.
Maar ik ga ook medewerkers aan de tand voelen. Waarom doen ze dit werk? Wat is er leuk aan? Hoe ziet hun leven eruit? En nee, lang niet al die informatie is nodig voor het eindproduct. Maar het helpt om een gevoel te krijgen. Een gevoel bij wie deze mensen zijn. Het is denk ik een illusie om in zo’n korte projectperiode hun werk en wereld volledig te kunnen begrijpen. Maar ik kan zo wél een oplossing bedenken waarmee zij verder kunnen leren. En elk stukje informatie kan helpen om de juiste snaar te raken.
In een bootje bagger peilen
Een voorbeeld. De kijkjes in de keuken brengen me overal. En zo zat ik ineens in een bootje om de hoeveelheid bagger in slootjes te peilen. Interessant om de techniek te leren kennen, maar veel belangrijker vond ik de gesprekken. Werken in een kantoor leek deze mensen niets. Lekker buiten aan de slag, al is het slecht weer. Een medewerker zei letterlijk: ‘het is altijd weer een verrassing wat je ziet als je de bocht omgaat.’ Dát was de inspiratie die ik nodig had. Een fotograaf heeft op basis hiervan mooie foto’s gemaakt vanuit de boot. Deze foto’s vormen de schermen van een interactief verhaal, waarin je alles leert over het peilen. En achter elke bocht vindt de deelnemer weer iets nieuws. Een leeroplossing met beleving, op basis van een op het eerste oog ‘gewoon’ gesprekje over het dagelijks werk.
Dit is zomaar een voorbeeld van hoe ik probeer om de dagelijkse praktijk te vertalen naar een creatieve leerbeleving. Mensen herkennen hun werkomgeving in de leeroplossing en worden zo verleid om aan de slag te gaan en te leren.
Daarover gesproken. @Hermen, ik zag jou van de week sleutelen aan ons LMS. Welke rol speelt een leerplatform eigenlijk in de leerbeleving van mensen? Ik ben benieuwd naar je antwoord. Hoor het volgende maand wel!
Groeten,
Lennard
Lennard Meijer is Digital Learning Specialist bij inBrain. Deze fanatieke tennisser krijgt energie van het bedenken van creatieve oplossingen voor complexe situaties. Dit gaat altijd gepaard met een uitstekende service en een smashing eindresultaat.