Hi Sander,
Zo veranderlijk als de Nederlandse zomer is, zo veranderlijk zijn banen en de bijbehorende vaardigheden. Door de toegenomen digitalisering en robotisering is er een grote behoefte aan upskilling en reskilling van werknemers.
Upskilling en reskilling zijn misschien termen die nog niet bij iedereen even goed bekend zijn. Daarom zal ik dit eerst toelichten. Wanneer bestaande vaardigheden niet langer relevant zijn, is het noodzakelijk om andere vaardigheden aan te leren die deze kunnen vervangen. Dit proces noemen we reskilling, oftewel omscholing. Reskilling is van cruciaal belang om werknemers relevant te houden in de dynamische arbeidsmarkt. Hierdoor zijn ze in staat zich aan te passen aan nieuwe eisen en kansen.
Upskilling is het aanleren van nieuwe relevante vaardigheden als aanvulling op bestaande vaardigheden. Upskilling wordt ook wel bijscholing genoemd. Bij upskilling blijf je jezelf ontwikkelen binnen je huidige vakgebied. Hierdoor blijven werknemers op de hoogte van de laatste trends en technologieën binnen hun branche en blijven zij waardevol voor hun werkgever.
Upskilling en reskilling in mijn dagelijks werk
Zowel reskilling als upskilling zijn essentieel om werknemers voor te bereiden op de uitdagingen van een snel veranderende arbeidsmarkt. Dit merk ik ook in mijn eigen werk. Momenteel werk ik aan een project voor een klant die gebruikmaakt van een programma genaamd Textmetrics voor het schrijven van teksten. Dit programma controleert mijn teksten op tone of voice, inclusiviteit en begrijpelijkheid (taalniveau). Voldoet de tekst niet aan de richtlijnen, dan doet een AI-assistent een verbetersuggestie, die met één muisklik kan worden doorgevoerd. Dit vergemakkelijkt het schrijfproces, maar vereist ook een nieuwe vaardigheid: het kunnen werken in dit programma. En daarmee bedoel ik niet alleen het uitvoeren van de tekstcontroles, maar ook het kunnen beoordelen van de kwaliteit van de verbetersuggesties.
Ook bij klanten zie ik dat deze thema’s spelen. Zo heb ik in 2023 in opdracht uitgevoerd voor de gemeente Amsterdam, in samenwerking met een aantal huishoudelijke hulpdiensten. Voor dit project hebben we een casusgestuurde module ontwikkeld om het kennisniveau van reguliere medewerkers beter te laten aansluiten op de toenemende complexiteit van hun dagelijkse werkpraktijk. Door veranderingen in wet- en regelgeving rondom de gezondheidszorg werken zij steeds vaker met mensen bij wie complexe problematiek speelt, maar die niet (meer) in aanmerking komen voor (O)GGZ. Het kennisniveau van de doelgroep sluit vaak niet aan op wat nodig is om met dit complexe gedrag om te gaan. Met deze casusgestuurde leeroplossing kunnen zij praktijkgericht en in een veilige omgeving oefenen met deze complexe situaties.
Upskilling en reskilling: wat kan online leren hierin betekenen?
Digitale leeroplossingen kunnen een belangrijke bijdrage leveren bij het upskillen of reskillen van werknemers:
- Scenario- of casusgestuurde leeroplossingen helpen werknemers om praktische ervaring op te doen met nieuwe vaardigheden.
- Digitale leeroplossingen kunnen snel ontwikkeld en gemakkelijk aangepast worden om de nieuwste vaardigheden en kennis te integreren die werknemers nodig hebben.
- Werknemers hebben altijd toegang tot de meest actuele informatie, wat hen helpt om op de hoogte te blijven van nieuwe technieken, tools en best practices binnen hun vakgebied.
- Individuele leertrajecten kunnen worden aangepast om de specifieke kennis en vaardigheden te adresseren die nodig zijn voor een nieuwe functie. Dit zorgt ervoor dat de leerervaring relevant en gericht is.
Zeg @Teun, jij als onze AI-man: kunstmatige intelligentie biedt ook voor onderwijskundigen veel kansen. Vind jij dat we taalmodellen zoals ChatGPT als goed genoeg toepassen in de L&D-wereld? Ik hoor het graag!
Groetjes,
Maaike
Maaike Negenman is Digital Learning Specialist bij inBrain. Zo geslepen als haar klapschaatsen zijn, zo vlijmscherp is deze oprjochte Fries in het bedenken en ontwikkelen van creatieve leerproducten.