Ga terug
Estafettecolumn

De kenmerken van een goed leerplatform.

Marco Developer
Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Hi Teun,

Leuk om te lezen hoe je ChatGPT optimaal kunt benutten! Net zoals het effectief inzetten van AI, vraagt het ontwikkelen van een goed leerplatform om de juiste aanpak. Ik zal je meer vertellen over hoe je een leerplatform optimaal kunt inrichten om de leerstof zo goed mogelijk aan te bieden.

Als je eenmaal mooie opleidingen hebt ontwikkeld, of misschien wel hebt laten ontwikkelen door een leuke externe partij, dan ontkom je er natuurlijk niet aan dat die opleidingen ook op een bepaalde plek moeten worden aangeboden. In de meeste gevallen is dat ‘de leeromgeving’: een centraal systeem waar je inlogt en de voor jou beschikbare/aan jou toegewezen cursussen kunt volgen. Er bestaan vele verschillende leerplatformen: van open source en gratis tot onderdeel uitmakend van hele dure CRM-systemen. Maar wat maakt een leerplatform nu ‘goed’? Natuurlijk moet het veilig en stabiel zijn, snel laden en te gebruiken zijn op alle mogelijke devices. Maar wat voor eisen kunnen we er nog meer aan stellen? Ik zal er een aantal voor je op een rijtje zetten.

compliance

De gebruiker centraal

Wie is de gebruiker? In de context van een organisatie zal dat vaak de eigen medewerker zijn, maar je kunt natuurlijk ook een leerplatform inzetten om je product aan te bieden aan de wereld. In het eerste geval zal de gebruiker misschien niet altijd intrinsiek gemotiveerd zijn om iets te leren en zullen cursussen komen doen “omdat het moet”. In het tweede geval komt de gebruiker wel uit eigen wil, maar heb je ook meer te verliezen als de gebruiker het platform niet als prettig of gebruiksvriendelijk ervaart. Zorg er dus voor dat gebruikers snel datgene kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Dat scheelt tijd en frustratie. Bied ook content aan die de gebruiker mogelijk óók interessant vindt, hiermee wordt het platform ‘adaptief’. Dit kan je bereiken door bijvoorbeeld de gebruiker te laten aangeven in welke onderwerpen zij interesse hebben, en de content te tonen die daarbij aansluit. En wie heeft er zin om iets te “leren” dat je allang weet, of juist helemaal niet hoeft te weten? Waarschijnlijk niemand. Zeker als je het materiaal zo laagdrempelig mogelijk wil aanbieden kan het waardevol zijn om adaptiviteit toe te voegen aan het leerplatform. Kijk wat de gebruiker al weet, bijvoorbeeld door middel van een starttoets, en maak de inhoud waar de gebruiker al voldoende kennis van heeft optioneel.

blended learning

Flexibiliteit

Als je een opleiding wil aanbieden in een leerplatform, heb je waarschijnlijk al nagedacht over hoe die opleiding eruit zou moeten zien, of wellicht bestond de opleiding al en ligt dit al vast. Misschien is er sprake van een “leerpad” dat bestaat uit verschillende onderdelen; misschien zijn sommige dingen verplicht en andere dingen niet. Of er is sprake van een klassikaal deel en je wil dat je gebruikers zich daar óók meteen voor kunnen aanmelden zonder daarvoor weer naar een ander systeem te hoeven. Het is fijn als het leerplatform je kan helpen om de opleiding zoveel mogelijk op één plek en naar jouw wensen aan te bieden, en je niet je opleiding in een bepaald stramien hoeft te gieten “omdat het platform nu eenmaal zo werkt”.

Interactie met andere systemen

Er zijn tegenwoordig veel aanbieders van “Content as a Service”. Waarom zou je zelf een cursus over een bepaald onderwerp ontwikkelen als de buurman al een hele goede versie heeft gemaakt, en deze bovendien regelmatig bijwerkt en up-to-date houdt? In dit soort gevallen zijn de LTI (Learning Tools Interoperability)-standaarden je vriend en bieden je de mogelijkheid om externe content in jouw platform aan te bieden. Of misschien heb jij juist zélf iets gemaakt dat je graag aan anderen wil aanbieden? En wat te denken van het automatisch bijschrijven van PE-punten, of het terugkoppelen van leerresultaten naar een CRM-systeem? Er is heel veel mogelijk om het leven voor iedereen wat makkelijker te maken, maar als het platform het niet ondersteunt houdt het al snel op.

Natuurlijk zijn dit slechts een paar punten, er is nog veel meer dat kan bijdragen aan een betere leerervaring. Maar naast het verbeteren van de leeromgeving is er een andere belangrijke vraag: waarom zou je eigenlijk willen blijven leren? Dewi, kun jij ons meer vertellen over het belang van een leven lang leren?

Over Marco

Marco van den Bout is developer met een achtergrond in communicatiewetenschappen. Met zijn brede expertise is hij niet alleen bedreven in coderen, maar ook een ware autoriteit als het gaat om pubquizzen en het ontwerpen en bouwen van egelhuisjes. 
Marco - Developer
Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Naar contactformulier
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet