E-learning met game-elementen voor verschillende doelgroepen
Hoe kun je wet- en regelgeving op een aantrekkelijke en leereffectieve manier aanbieden aan verschillende doelgroepen? Een vraag van Air France-KLM waar wij wel raad mee wisten. Een bestaande training werd als droog en saai ervaren, kende een doorlooptijd van vier uur en deelnemers kregen informatie aangeboden die niet altijd relevant was voor hun rol. Wij toverden de lesstof om tot een rol-specifieke e-learning van 40 minuten. Het gebruik van game-elementen maakt de e-learning aantrekkelijk en verrassend om te volgen.
Praktijkgericht leren met voorbeelden per rol
Deelnemers doorlopen verschillende levels, waarin de nadruk op de praktijk ligt. De e-learning bevat zo min mogelijk platte tekst en focust op het leren aan de hand van herkenbare voorbeelden. Deelnemers oefenen met realistische cases en leggen zo direct de link tussen de lesstof en de dagelijkse werkpraktijk. Deelnemers kiezen zelf tot welke doelgroep zij behoren en krijgen zo alleen de inhoud aangereikt die relevant en herkenbaar is voor hun rol. Zo voelen de mensen zich aangesproken door de lesstof en groeit de motivatie om te leren. De game-elementen in de e-learning zorgen dat het onderwerp wet- en regelgeving (dat veel mensen als droog en saai ervaren) tot leven komt.
Jaarlijkse kennistoets bespaart tijd en geld
Medewerkers van Air France-KLM zijn verplicht om jaarlijks hun kennis te trainen. Met de vernieuwde e-learning hoeven zij niet jaarlijks de volledige lesstof te doorlopen, maar toetsen de deelnemers hun actuele kennis van het onderwerp op interactieve wijze. Pas als zij niet voor deze toets slagen, herhalen ze de module. Dankzij de leercampagne dalen de kosten voor de opdrachtgever en zijn de deelnemers minder tijd kwijt aan het bijhouden van kennis. Ondertussen blijft het kennisniveau over dit belangrijke onderdeel op peil.