
Hey Marco,
Dat upskilling en reskilling toverwoorden zijn, kun je wel stellen ja. In een niet al te ver verleden was ik geschiedenisdocent op het middelbare onderwijs. En het was vooral tijdens mijn lessen over de Industriële Revolutie dat ik goed inzag waarom de ‘21st Century Skills’ meer zijn dan een onderwijskundig buzzwoord.
Onderwijzers moeten hun leerlingen voorbereiden om te (over)leven in de 21e eeuw. Maar hoe doe je dit? Zeker wanneer de ontwikkelingen elkaar sneller opvolgen dan dat ze deden tijdens die Industriële Revolutie. Wat gaan ontwikkelingen zoals robotisering, AI of Google betekenen voor de wereld van morgen? Want het lijkt er niet op dat deze tools op het punt staan om te verdwijnen…
Wanneer vs. waarom?
Ik koos er destijds bij mijn leerlingen voor om de aandacht vooral te leggen bij het aanleren van kritische denkvaardigheden en logica. In de hoop dat ze hierdoor flexibel werden in een alsmaar veranderende wereld. Door hier de aandacht op te leggen, bleef er automatisch minder tijd over voor het klassieke geschiedenisonderwijs van het uit het hoofd leren van data of personen. Dit zijn immers dingen die je, sinds het Google- en ChatGPT-tijdperk, kunt opzoeken. Duh! (zouden mijn voormalig leerlingen hebben geroepen, terwijl ze zo hard hun ogen rolden dat je het bijna kon horen.)
In plaats daarvan vond ik het veel belangrijker dat ze die makkelijk opzoekbare feiten in een context konden plaatsen, verbanden konden leggen en ze konden verdedigen (of aanvallen) op basis van argumenten. En dat ze iets zinvols konden zeggen over de bronnen die ze daarbij gebruikten. Dus niet: wanneer was de Slag bij Waterloo? Maar meer: waarom was die Slag bij Waterloo überhaupt belangrijk? En zijn er lessen uit te halen? Reskilling van de bovenste plank.

Fast forward naar vandaag…
En hier ben ik dan vandaag de dag: van docent geschiedenis naar digital learning specialist bij inBrain. Geen pubers meer om mij heen. Officieel dan… Ik noem verder geen namen.
Nu moet ik opeens dezelfde houding aannemen die ik vroeger aan mijn leerlingen probeerde bij te brengen. Ik ben namelijk bezig met mijn persoonlijk reskilling-traject. Dit wil zeggen dat ik bezig ben om mijn vaardigheden aan te passen zodat deze aansluiten op mijn nieuwe werksituatie. Hoe de kronkels van Storyline werken, wat SCORM-pakketten zijn en hoe je een goed storyboard schrijft. Uiteindelijk moet ik het allemaal beheersen. In ieder geval voordat ik kan beginnen aan mijn upskilling-traject. Alleen zo kan ik uiteindelijk de best uitgeruste digitale leerheld worden die er is.
Dit is allemaal behoorlijk wat en allemaal met als doel dat ik uiteindelijk andere organisaties kan helpen bij hun reskilling- en upskilling-behoeften. Gelukkig is er bij inBrain genoeg ruimte, tijd en aandacht voor mij om dit te doen. Zo kreeg ik een buddy, coach en sturing in de vorm van begeleide leeractiviteiten. Nog naast alle behulpzame collega’s die niet eens zuchten als ik weer eens vastloop in de software en om hulp smeek.

Waarom is aandacht voor reskilling en upskilling belangrijk?
De noodzaak om te investeren in upskilling en reskilling is groter dan ooit. Technologie verandert de manier waarop we werken fundamenteel. AI en automatisering nemen bepaalde taken over, maar creëren tegelijkertijd nieuwe functies die andere vaardigheden vereisen. Door je medewerkers hierin mee te nemen, voorkom je dat ze achteropraken én geef je ze de kans om mee te groeien met de organisatie.
Tegelijkertijd blijft de arbeidsmarkt krap. Nieuwe mensen vinden is lastig. Het is daarom veel slimmer – en duurzamer – om te investeren in het talent dat je al in huis hebt. Door reskilling kun je medewerkers bijvoorbeeld klaarstomen voor functies die moeilijk te vervullen zijn. Zo versterk je je eigen organisatie van binnenuit.
Daarnaast is leren ook gewoon een belangrijk onderdeel geworden van werkplezier. Zeker jongere generaties hechten veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling. Door ruimte te bieden voor groei, laat je zien dat je investeert in je mensen. Dat vergroot niet alleen hun betrokkenheid, maar ook de kans dat ze bij je blijven.

Tot slot moeten organisaties zelf ook steeds wendbaarder worden. Wetgeving verandert, klantwensen verschuiven en maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid vragen om aanpassingsvermogen. Wie medewerkers blijft ontwikkelen, is beter in staat om snel op zulke veranderingen in te spelen.
Dat er zoveel aandacht is voor upskilling en reskilling is dus niet zo gek. Hartstikke fijn bovendien, zoals ik nu zelf tijdens mijn switch van geschiedenisleraar naar digital learning specialist ook ervaar. En nu kan ik hier ook nog eens andere organisaties bij gaan helpen. Jou misschien wel. Ik beloof dat ik niet ga vragen wanneer de Slag bij Waterloo was.
@Ilse als docent probeerde ik natuurlijk bij de tijd te blijven, maar merkte je toch wel vaak een generatieverschil ten opzichte van mijn leerlingen. Is er eigenlijk ook sprake van een generatiekloof bij online leren?
Groet,
Hans

Over Hans
