Ga terug
Brainblog

Vijf tips voor leren op de smartphone.

leren smartphone
Maaike Digital Learning Specialist
Over onze brainblogs

Wij vinden het leuk om jou te inspireren en onze kennis over (online) leren te delen. In onze brainblogs lees je meer over relevante thema’s binnen ons vakgebied.

Kun jij nog zonder smartphone? De hele dag door pakken we onze telefoon erbij om snel even te kijken op WhatsApp, LinkedIn, Facebook, Instagram, X (voorheen Twitter), NOS en ga zo maar door. Om gek van te worden! Grote kans dat je deze blog ook op je telefoon leest. Niet gek dus dat er wordt verwacht dat anno 2025 driekwart van het webgebruik via de smartphone verloopt. Eén ding is in ieder geval zeker: we kunnen niet meer om de smartphone heen. Zo ook niet bij het ontwikkelen van digitale leeroplossingen. Je kan je telefoon of een ander mobiel apparaat immers ook gebruiken om te leren.

Mobiel leren

Het gebruik van een smartphone om te leren is een vorm van mobile learning. Mobile learning, of mobiel leren, is “leren in meerdere contexten, via sociale en inhoudelijke interacties, met behulp van elektronische apparaten”. Kortom, mobile learning breidt de mogelijkheden van waar, hoe en wanneer we leren verder uit. Het wordt dan ook vaak gezien als uitbreiding op meer conventionele vormen van online en digitaal leren. Via mobiel leren kan leren in een andere context plaatsvinden en op het moment dat het echt nodig is (just-in-time). Het beeld van een persoon die achter een bureau zit om een e-learning module te volgen op een desktop is al lang niet meer vanzelfsprekend.

Onderzoek laat zien dat van alle mobiele apparaten de smartphone het meest gebruikt wordt voor mobiel leren, voornamelijk doordat we onze telefoon altijd op zak hebben. Dit betekent dat leren als activiteit steeds meer geschikt moet zijn voor mobiel gebruik.

Leren met de smartphone in de praktijk

In de praktijk zien we dat organisaties ook steeds bewuster zijn van de voordelen van leren via de smartphone. Leeroplossingen die wij bij inBrain voor onze opdrachtgevers maken zijn (indien gewenst) schaalbaar, waardoor ze goed te volgen zijn op verschillende apparaten. Daarnaast ontwikkelen we steeds vaker modules mobile-first wat inhoudt dat het volgen van de module op een smartphone het uitgangspunt is van het ontwerp. Het is van belang om in een vroegtijdig stadium met de opdrachtgever te bepalen via welke apparaten een leeroplossing beschikbaar dient te zijn. Vaak is de doelgroep hierin leidend, maar ook ontwikkeltijd en budget spelen hierin een grote rol.

Invloed op de ontwikkeling van leeroplossingen

Een mobiele leeroplossing vraagt om een andere ontwikkelaanpak dan een conventionele leeroplossing. Het is namelijk niet zo dat je lesstof één op één kunt overzetten naar een mobiel apparaat. Houd hierbij rekening met de volgende vijf punten:

  • Zorg voor een korte doorlooptijd, denk daarbij aan maximaal 10 tot 15 minuten. Zo profiteer je van het feit dat een leeroplossing overal en op elk moment gevolgd kan worden. De module volgen moet laagdrempelig zijn. Ben je vaak onderweg in de trein? Benut de reistijd eens om een e-learning te volgen. Het enige wat je nodig hebt is je smartphone.
  • Zorg voor een goede leesbaarheid door de hoeveelheid tekst per pagina beperkt te houden. Een telefoonscherm is kleiner dan een laptopscherm of een monitor. Teksten moeten kort en bondig zijn.
  • Kun je hyperlinks ontwijken? Doe dit dan! Op de telefoon is de kans groot dat de deelnemer per ongeluk op een link drukt.
  • Plaats belangrijke informatie en knoppen in het midden. Wanneer we iets op onze smartphone lezen, is onze aandacht namelijk gefocust op het midden.
  • Houd het simpel: Probeer ingewikkelde interacties te vermijden. Maak gebruik van de unieke eigenschappen van een smartphone (touch, swipen, etc.).
Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Stuur een bericht
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van jouw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet