Ga terug
Brainblog

Terugblik op LEARNTEC 2024.

learntec 2024
Sander Manager technical operations
Over onze brainblogs

Wij vinden het leuk om jou te inspireren en onze kennis over (online) leren te delen. In onze brainblogs lees je meer over relevante thema’s binnen ons vakgebied.

Mensen die rondzwaaien met VR-headsets, programmeerbare robots en virtuele klaslokalen. Ik wist het gelijk: we zijn op de LEARNTEC-beurs. LEARNTEC is een gespecialiseerde vakbeurs die zich richt op geavanceerde productie- en automatiseringstechnologieën. Deze beurs is uitzonderlijk in de zin dat er niet alleen software- en contentleveranciers staan, maar ook leveranciers van aanverwante leermaterialen. Dank Jaap en Amélie voor het samenbrengen van de Nederlandse delegatie naar en tijdens LEARNTEC!

learntec 2024

Content ontwikkelen binnen je leerplatform

Samen met onze accountmanager Maarten maakte ik de reis naar het Duitse Karlsruhe om inspiratie op te doen op het gebied van innovaties in combinatie met technologie. Vanuit mijn technische rol bij inBrain ging mijn aandacht al snel naar de platforms die werden gepromoot. Het meest opvallend: bij veel platforms zijn gebruikers zelf in staat om content te maken en te plaatsen binnen dat platform. Verleidelijk, want SME’s kunnen snel aan de slag en zijn niet afhankelijk van anderen om de cursus online te zetten. Aan de andere kant ligt hier het fenomeen ‘vendor lock-in’ op de loer: een situatie waarin de klant zo afhankelijk wordt van de leverancier of van het product/de dienst, dat het moeilijk wordt om over te stappen naar een andere leverancier. Vendor lock-in ontstaat in dit geval omdat de content verankerd zit in het platform en niet zomaar opgepakt en verplaatst kan worden. Maar wat als je die content wél wilt verplaatsen? Bijvoorbeeld als je bedrijf dusdanig groeit dat je huidige leerplatform niet meer aansluit op al je wensen.

Hoewel veel platforms het toegankelijk maken voor iedereen om zelf cursusmateriaal te schrijven en te plaatsen, laten de agenda’s van SME’s dit tijdrovende klusje vaak niet toe. Bovendien is het nog maar de vraag of vakinhoudelijke kennis automatisch betekent dat de cursus uiteindelijk didactisch sterk in elkaar steekt. Uit onze ervaring blijkt dat juist het samenbrengen van mensen met inhoudelijke kennis en mensen met didactische kennis tot het sterkste leerproduct leidt. Laat ik je hier meer over vertellen!

De digital learning specialists van inBrain werken in ons werkproces nauw samen met de SME’s om inhoudelijke kennis voor de leeroplossing op te doen. Ze gebruiken hierbij hun onderwijskundige skills om een didactisch sterk product in elkaar te zetten. Juist doordat onze cursusontwikkelaars ‘bleu’ zijn wat betreft de inhoud, kijken zij met een helikopterperspectief naar de inhoud, wat het makkelijker maakt om op een breder niveau over de content na te denken. Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld modules in kleine (lego)blokjes opdelen, zodat leerpaden op verschillende manieren gecombineerd kunnen worden en kunnen we de content op diverse manieren inzetten.

Competentie-gebaseerd leren met behulp van adaptiviteit

Tijdens LEARNTEC trok ook de Workforce Agility mijn aandacht, ook wel competentie-gebaseerd leren genoemd. Tot op de dag van vandaag verlaten veel mensen hun opleiding zonder diploma en leert deze groep een beroep niet uit een boek, maar vanuit praktijkervaringen of verdieping in een onderwerp vanuit eigen interesse. Als cursusontwikkelaar is het van belang een cursus te ontwikkelen die aansluit bij verschillende kennisniveaus en de adaptiviteit van een platform speelt hierin een essentiële rol. Door middel van adaptiviteit kan bepaald worden welke deelnemer welk legoblokje krijgt voorgelegd en in welke mate. Het vertrekpunt van de cursus is hiermee niet het opleidingsniveau gebaseerd op een ‘papiertje’, maar de daadwerkelijke kennis van iemand. Hiermee kunnen mensen in één oogopslag zien waar ze staan in hun groeipad en welke skills er nog nodig zijn om de volgende stap(pen) te kunnen zetten.

Tot slot nog even aandacht voor verreweg de leukste AI-toepassing die ik op de beurs gezien heb. Daarvoor wil ik botter.io in het zonnetje zetten. Botter.io heeft een prachtig product dat het mogelijk maakt om al het cursusmateriaal van een organisatie te gebruiken om je bedrijfsspecifieke AI te trainen. Dit stelt je in staat om al je vragen aan AI te stellen, die vervolgens beantwoord worden met de kennis uit het eigen cursusmateriaal. Geheel en al mét bronvermelding. En als kers op de taart kan je AI ook vragen om lessen voor je te maken over een onderwerp, om jezelf vervolgens hiermee te overhoren. Kudo’s aan Nathnael Gossaye Endeshaw en Botter voor deze gave toepassing van kunstmatige intelligentie.

Over Sander

Sander Wilson is manager technical operations bij inBrain. Als muzikant met twee rechterhanden brengt hij dagelijks technologie en innovatie met elkaar in harmonie.

Sander - Manager technical operations
Maximise potential...
met digitale leeroplossingen op maat!
Neem contact op
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van jouw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet