Ga terug
Brainblog

Hoe humor helpt met leren.

humor leren
Anniek Digital Learning Specialist
Over onze brainblogs

Wij vinden het leuk om jou te inspireren en onze kennis over (online) leren te delen. In onze brainblogs lees je meer over relevante thema’s binnen ons vakgebied.

Vergeetcurve van Ebbinghaus

Op een schaal van 1-10: hoe belangrijk vind jij het dat je onthoudt wat je in een e-learning aan kennis opdoet? De score hangt waarschijnlijk aan de rechterkant van de schaal, richting de 8, 9 of misschien wel de 10? Belangrijk dus, maar hoe zorgen we er nou voor dat de inhoud blijft plakken Misschien heb je weleens gehoord van de ‘Forgetting Curve’ van Ebbinghaus. In het kort laat de theorie van de vergeetcurve ons zien dat we vrij snel vergeten wat we geleerd hebben. Al binnen een paar dagen zijn we 60% van de opgedane kennis weer kwijt. Daarna neemt de snelheid waarin we informatie vergeten minder snel af. Gelukkig zijn er verschillende factoren die invloed kunnen hebben op deze ‘vergeetsnelheid’. Eén van die factoren gaat over de manier waarop de informatie aangeboden wordt. Hierbij kun je denken aan spaced learning, waarmee je informatie over een langere periode herhaalt, maar ook aan humor. You’re joking, right?!

leerplatform

Het humor-effect

Wist je dat mensen informatie over het algemeen beter onthouden als ze het grappig vinden? Dit heet het ‘humor effect’. Door humor stijgen onze energielevels en stijgt onze aandacht en interesse in een onderwerp. Het creëert daarnaast een leeromgeving die als ontspannen en interessant wordt ervaren. Zo’n leeromgeving zorgt ervoor dat het veilig is om te leren en te proberen. Naast dat we leren van de inhoud, beleven we er ook nog plezier aan. Dit heeft weer invloed op onze motivatie om te leren en uiteindelijk op onze performance op de werkvloer.

Waarom is dan niet elke e-learning een aflevering van Friends of The Office?

Humor kan positief werken als we het goed inzetten, maar het kan ook averechts werken. Te veel humor kan ervoor zorgen dat de inhoud niet meer serieus genomen wordt. En daarnaast: waar ik om moet lachen, kan jou wellicht niet deren.

Humor werkt het beste als het de inhoud ondersteunt en aansluit bij de doelgroep. Ons doel is tenslotte om humor in te zetten zodat deelnemers de inhoud van de leeroplossing onthouden, en niet dat ze alleen onthouden dat het grappig was.

Denk aan de volgende punten om humor zo effectief mogelijk in te zetten:

  • Type: zet humor op een positieve manier in. Zorg dat het aansluit bij de doelgroep, niet iedereen vind dezelfde dingen grappig. Een grapje met ingewikkeld technisch jargon sluit misschien aan bij ervaren medewerkers, maar niet bij nieuwe medewerkers die het onderwerp nog niet goed kennen.
  • Stijl: gebruik humor dat niet te extreem, maar ook weer niet te subtiel is. Een kleine woordgrap of een grappig design kan al werken.
  • Hoeveelheid: gebruik humor niet te vaak, het moet de inhoud namelijk niet overheersen. Zorg voor een goede verhouding tussen inhoud en humor.
  • Timing: gebruik humor op het juiste moment, bijvoorbeeld na een pre- of post-assessment om de spanning er wat af te halen en een korte pauze in te leiden. Of juist in een voorbeeld van een collega, om dit wat persoonlijker en luchtiger te maken.
  • Manier: mix humor met de inhoud op een natuurlijke manier en zorg dat de humor relateert aan het onderwerp en niet losstaat van de inhoud. Breng ook diversiteit aan in de manier waarop je de humoristische elementen brengt: van grappige persoonlijke anekdotes van medewerkers in een case study, tot subtiele woordspelingen in je titels en speelse GIFjes bij het geven van feedback.

Je kunt je voorstellen dat bepaalde onderwerpen zich beter lenen voor humor dan de andere. Toch kan het je verrassen. Ook zware onderwerpen kunnen door de juiste inzet van humor net wat luchtiger worden waardoor een lerende er makkelijker doorheen gaat en het beter onthoud.

Twijfel je of humor een geschikt middel is om het leerrendement van jouw doelgroep te verhogen? Neem gerust contact met ons op. In ruil voor een goede mop geven wij graag advies.

Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Contact
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van uw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet