Ga terug
Estafettecolumn

Digitale toegankelijkheid en ons leerplatform.

column marco
Marco Developer
Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Hi Felicia,

Wat een goede vraag van je! Op 28 juni 2025 (weet jíj nog waar je toen was? Ik niet meer, helaas…) is inderdaad de European Accessibility Act (EAA) in werking getreden. Zoals jij ongetwijfeld weet, maar de nietsvermoedende lezer van dit stukje wellicht nog niet, betekent deze wet dat bedrijven verplicht zijn om hun diensten zo in te richten dat ze toegankelijk en bruikbaar zijn voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking.

Veel mensen hebben de reflex om bij een beperking gelijk iemand met zonnebril, rood-witte stok en hulphond voor zich te zien. Blind of slechtziend zijn telt inderdaad als visuele beperking, maar er zijn natuurlijk nog veel meer vormen. Je kunt ook slechthorend zijn, motorische of cognitieve uitdagingen hebben en ook neurodivergentie (bijvoorbeeld autisme, AD(H)D en dyslexie) valt onder de EEA. Het is dus belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat beperkingen in alle soorten en maten komen, en dat het niet alleen maar draait om wel of niet goed kunnen zien. Er is zoveel meer om rekening mee te houden.

WCAG

Het toverwoord, of eigenlijk de toverafkorting, waarmee je al snel geconfronteerd wordt als je je een beetje verdiept in digitale toegankelijkheid is WCAG. Dit staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit is – heel kort door de bocht – een set richtlijnen op vier gebieden: waarneming, bediening, begrijpelijkheid en robuustheid. Elk van deze gebieden bevat richtlijnen, die op hun beurt weer succescriteria bevatten. Aan hoe meer succescriteria je voldoet, hoe hoger je niveau van WCAG-naleving is (van A tot AAA). Deze richtlijnen bestaan al heel lang (de allereerste versie dateert van eind jaren ’90), maar zijn in de afgelopen jaren behoorlijk doorontwikkeld en volwassener geworden, ongetwijfeld geholpen door het feit dat inclusiviteit tegenwoordig een veel prominentere plek inneemt op de maatschappelijke agenda dan voorheen. Iedereen mag en moet kunnen meedoen!

Bij onze leeroplossingen houden we al wat langer rekening met de WCAG-richtlijnen. In de auteurstools die we gebruiken zijn de laatste jaren al veel verbeteringen aangebracht op dit gebied en allemaal bieden ze inmiddels de mogelijkheid om materiaal te publiceren dat voldoet aan zelfs de strengste niveaus van naleving van de WCAG-richtlijnen.

Sleutelwoord hier is natuurlijk wel “mogelijkheid”: je zult er tijdens het ontwikkelen bewust rekening mee moeten houden en het brengt ook beperkingen met zich mee in wat je wel en niet kunt ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde vraagtypes die een muis vereisen om ze in te kunnen vullen. Er is veel mogelijk, maar je zult er wel moeite voor moeten doen en rekening moeten houden met technische beperkingen. Bovendien begint toegankelijkheid eigenlijk al in een eerder stadium dan wanneer je de inhoud in zijn uiteindelijke vorm giet: de bronteksten moeten begrijpelijk, goed gestructureerd en georganiseerd zijn. En wat te denken van kleurgebruik (contrast)? Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je hier van het begin af aan al rekening mee houdt.

Maar dan nog, en je voelt hem wellicht al aankomen: je kunt wel hele mooie leeroplossingen maken die voor iedereen toegankelijk zijn, maar als de leeromgeving waarin deze zich bevinden niet goed toegankelijk is, houdt het alsnog heel snel op. Dan wordt de omgeving opeens een bottleneck.

Daarom staat het onderwerp digitale toegankelijkheid ook bij onze development-afdeling al tijden op de agenda (en roadmap)! Met veel relatief kleine aanpassingen kun je er immers voor zorgen dat jouw digitale product meteen een stuk toegankelijker is voor mensen met een beperking. Denk aan alt-teksten voor afbeeldingen en knoppen, het gebruik van een correcte semantische structuur in de opmaak, maar bijvoorbeeld ook: rekening houden met het feit dat er gebruikers zijn die geen prijs stellen op animaties in de interface, omdat ze daar daadwerkelijk fysiek last van krijgen, bijvoorbeeld mensen met een aandoening aan het evenwichtsorgaan. Gebruikers kunnen dit instellen, maar het is vervolgens wel aan de ontwikkelaars om rekening te houden met deze instelling.

Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat mensen die geen muis kunnen (of wíllen, in het geval van luie programmeurs) gebruiken óók door je interface kunnen navigeren met behulp van het toetsenbord. Uiteraard houden we hier rekening mee bij het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten voor ons eigen LMS inSight. Daarnaast zijn er ook nog genoeg bestaande functionaliteiten waar verbeteringen mogelijk en gewenst zijn. Deze voeren we stapsgewijs door in de komende tijd.

Er zijn al met al veel verschillende soorten beperkingen waar we rekening mee kunnen en moeten houden. En iedereen moet meedoen om dit voor elkaar te krijgen, geheel in lijn met het doel van de EAA: het is niet alleen aan softwareontwikkelaars om de tools toegankelijk te maken, maar iedereen in het ontwikkelproces moet zijn, haar of hun bijdrage leveren om het complete eindproduct zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. En ja, het is een feit dat de EU ons dat inmiddels heeft verplicht (waarschijnlijk terecht), maar geeft het niet ook gewoon überhaupt een heel goed gevoel om de wereld iets toegankelijker te maken?

@Hans digitale toegankelijkheid is een toverwoord, maar dat zijn upskilling en reskilling misschien nog wel meer binnen onze sector. Jij als oud-docent en ‘upskiller’ van jouw leerlingen: waar komt al die aandacht voor upskilling en reskilling eigenlijk vandaan?

Gegroet!

Marco

Over Marco

Marco van den Bout is developer met een achtergrond in communicatiewetenschappen. Met zijn brede expertise is hij niet alleen bedreven in coderen, maar ook een ware autoriteit als het gaat om pubquizzen en het ontwerpen en bouwen van egelhuisjes.
Marco - Developer
Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Stuur een bericht
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van jouw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet