Ga terug
Estafettecolumn

De jacht op de vraag achter de vraag.

vraag achter de vraag
Sjors Digital Learning Specialist
Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Ha Felicia,

De daadwerkelijke behoefte achter een leervraag achterhalen? Interessant! Belangrijk ook. De échte vraag achter de vraag: daar is nog wel eens te weinig aandacht voor. Terwijl het toch van cruciaal belang is. Het antwoord is immers bepalend voor alles wat er als reactie volgt. Ik merk dat je al snel de neiging hebt om voort te borduren op de vraag die initieel gesteld is en daar een mooie oplossing bij te bedenken. Dit is vaak het moment waarop ik als (digitaal) leeradviseur betrokken raak bij een project.

Om de échte vraag achter de leervraag te achterhalen, helpt het mij om in gesprek te gaan met de geestelijk vaders van het initiële idee. Ik probeer vooral te begrijpen waar hun gedachten vandaan komen. Hierbij gebruik ik vaak de ‘actionmapping-methode’ van Cathy Moore. Het mooie van action mapping is dat het me helpt om leerdoelen te koppelen aan concreet gedrag. Gedrag in de prakijk dat bijdraagt aan het realiseren van specifieke organisatiedoelstellingen.

Waarom is kijken naar gedrag zo nuttig? Het verlegt de focus! Je neemt verplicht afstand van de concrete inhoud van het initiële idee. In plaats daarvan onderzoek je welk concreet gedrag je terug wilt zien in de praktijk. Als onderwijskundige ga ik daarvan ‘aan’. Ik vind namelijk dat een leeroplossing moet bijdragen aan gedragsverandering! Een oplossing die gewenst gedrag stimuleert, triggert én ondersteunt.

Gewenst gedrag stimuleren

Een fictief voorbeeld: een verzekeringsmaatschappij vraagt naar een digitale leeroplossing om verkoopmedewerkers alles te leren over vijf nieuwe producten die ze hebben uitgerold. Het initiële idee is dat de verkoopmedewerkers hun klanten beter kunnen bedienen. Ze zijn immers volledig op de hoogte van de nieuwe producten. Enorm kennisgericht dus.

Met behulp van action mapping onderzoek je wat de bredere organisatiedoelstelling van deze verzekeraar is. Het blijkt dat de verkoopcijfers tegenvallen en dat hier de komende twee kwartalen de focus op ligt. De organisatiedoelstelling is dus: een toename van de verkoop met percentage X. Direct ontstaat een vervolgvraag: welk gedrag moeten verkoopmedewerkers in de praktijk vertonen om deze doelstelling te bereiken? Productkennis alleen is niet genoeg. Medewerkers moeten de volledige klantreis kunnen beïnvloeden: netwerken, koopsignalen opvangen, de juiste vragen stellen en de verkoopfunnel op de juiste manier beheren.

Dit vraagt om ondersteuning met gepaste oefeningen. Praktijkgerichte leervormen waarmee medewerkers spelenderwijs ontdekken hoe ze de klantreis zo goed mogelijk kunnen begeleiden. De initiële leeroplossing (die module over de verschillende producten dus) kán daarvan een ingrediënt zijn. Maar of dat voldoende is? Waarschijnlijk zijn er meer oplossingen nodig.

Terugredeneren naar de leeroplossing

Probeer dus verder te kijken dan alleen de initiële vraag. Begin eerst eens met de jacht op die échte vraag achter de vraag. Waarin wil een organisatie groeien? Denk vervolgens na over het gewenste gedrag dat je terug wilt zien in de praktijk. En redeneer vanuit daar terug naar een leeroplossing. Waarmee stimuleer je het gewenste gedrag bij de deelnemers en welke kennis is daarbij nodig?

Het doel van de leeroplossing staat daarmee als een huis. Nu de mensen nog aan het leren krijgen. Hoe verleid je iemand eigenlijk om te gaan leren? @Lennard, ik denk dat jij de perfecte persoon bent om die vraag te beantwoorden. Wat dacht je van volgende maand?

Groeten,

Sjors

Sjors van Gils is Digital Learning Specialist bij inBrain. Beïnvloed door een grote passie voor fotografie moet een flitsende online leeroplossing voor hem altijd aan het perfecte plaatje voldoen: de gouden combinatie van doel, impact en uitstraling.

Sjors - Digital Learning Specialist
Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Stuur een bericht
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van jouw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet