Ga terug
Estafettecolumn

Wat ik heb geleerd over digitale toegankelijkheid.

digitale toegankelijkheid
Teun Digital Learning Specialist
Over onze estafettecolumn

In onze maandelijkse estafettecolumn geeft één van onze inBrainers zijn of haar persoonlijke visie op een thema binnen digitaal leren, om het stokje vervolgens door te geven aan een collega.

< Bekijk hier de vorige column

Hey Ivo,

Je kunt zeker stellen dat 2025 hét jaar van de digitale toegankelijkheid is. Ik werk inmiddels meer dan een jaar bij inBrain en in deze periode heb ik leeroplossingen gemaakt over uiteenlopende onderwerpen en voor diverse opdrachtgevers. Doordat ik mij bij elk nieuw project weer verdiep in deze onderwerpen, leer ik hier zelf ook veel over. Zo ook over digitale toegankelijkheid. Samen met collega-consultant Robin Lischer heb ik namelijk vier e-learnings voor Thuiswinkel.org ontwikkeld over digitale toegankelijkheid. De doelgroep bestond uit designers, developers, product owners en content creators. Ik deel graag de meest interessante inzichten die ik zelf hierbij heb opgedaan.

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid betekent dat digitale producten voor iedereen gemakkelijk en toegankelijk te gebruiken zijn. Mensen met bijvoorbeeld een visuele of motorische beperking kunnen niet altijd even gemakkelijk gebruikmaken van apps, webshops of andere digitale diensten. Je kunt je voorstellen hoe frustrerend dit moet zijn voor hen…

Hulpmiddelen

Mensen met beperking gebruiken allerlei hulpmiddelen waarmee ze digitale producten op een goede manier kunnen gebruiken. Zo heeft Thuiswinkel een video opgenomen met Bart, die vanwege zijn visuele beperking toetsenbordnavigatie gebruikt en zijn pagina’s altijd op 200% inzoomt. In een andere video zie je dat Rick, ook visueel beperkt, al zijn teksten laat voorlezen door een computerstem. Als je als ontwikkelaar digitale producten bouwt waar deze hulpmiddelen goed mee kunnen werken, zorg je er dus voor dat Bart en Rick probleemloos alle informatie tot zich kunnen nemen.

Bij dit project heb ik ook zelf geëxperimenteerd met allerlei hulpmiddelen, zoals screenreaders en toetsenbordnavigatie. Door zelf te ervaren hoe het is om een digitaal product met dit soort hulpmiddelen te gebruiken, weet ik veel beter waar ik op moet letten bij het ontwikkelen van een digitaal toegankelijk product.

Digitaal toegankelijke e-learnings

Als ontwikkelaar van digitale leerproducten heb ik namelijk ook een verantwoordelijkheid om digitaal toegankelijke producten te maken. Zo’n 15% van de Nederlanders heeft een functionele beperking, waardoor zij onvoldoende gebruik kunnen maken van digitale producten. Ik wil mijn leeroplossingen ook voor deze groep prettig maken om te volgen.

Dit zal sowieso de nieuwe standaard worden. Vanaf 28 juni 2025 schrijft de European Accessibility Act immers voor dat alle digitale producten die opgeleverd worden digitaal toegankelijk moeten zijn. Met de inzichten uit dit project heb ik al een stap in de goede richting gezet. Dit zijn de drie meest verrassende inzichten die ik voor mezelf heb opgedaan.

1. De groep mensen met een functionele beperking is verrassend groot

De European Accessibility Act is er niet voor niets: de groep mensen die problemen ervaart met niet-toegankelijke digitale producten is groter dan je in eerste instantie denkt. Mensen met een visuele of motorische beperking. Mensen met een verminderd gehoor of volledig gehoorverlies. Mensen met een neurodivergent brein. Maar ook sommige senioren of mensen met een tijdelijke beperking (bijvoorbeeld door een gebroken arm) vallen hieronder. Een forse groep dus. We kennen allemaal wel een voorbeeld van een slechte, niet-gebruiksvriendelijke website. Moet je nagaan dat zó’n grote groep mensen dit bij élke niet digitaal toegankelijke website ervaart.

2. Digitale toegankelijkheid helpt iedereen

Sowieso help je met het ontwikkelen van een digitaal toegankelijk product niet alleen mensen met een functionele beperking. Het heeft namelijk een positieve invloed op de gebruiksvriendelijkheid van het product in het algemeen. En dus is het fijn voor álle gebruikers. Ondertiteling van video’s is prettig voor mensen met een auditieve beperking, maar ook als je in de stiltecoupé van de trein zit. Een heldere navigatie van een website is een must voor iemand met een screenreader, maar helpt ook bezoekers in het algemeen om snel te vinden wat zij zoeken.

3. Digitaal toegankelijk bouwen is goed te doen!

Natuurlijk, er is veel om rekening mee te houden. Maar als je vanaf de start van het bouwen al met de bril van digitale toegankelijkheid naar het product kijkt, is het ontwikkelen van een digitaal toegankelijk product beter te doen dan je in eerste instantie denkt. En dus is er geen enkele reden om het te laten.

@Sterre als projectmanager ben jij de schakel tussen onze klanten en onze consultants en designers. Kun je laten zien waar de waarde van jouw rol ligt om een succesvol project te garanderen? En misschien ook wel waar niet… 😉

Groet

Teun

Over Teun

Teun Boekel is Digital Learning Specialist bij inBrain. Qua leeftijd een van de benjamins van het team, maar met de feitenkennis van een iemand met veel levenservaring. Of is er een chatbot in het hoofd van deze AI-fanaat geplaatst?
Teun - Digital Learning Specialist
Maximise potential ...
with digital learning solutions!
Stuur een bericht
Cookies?

inBrain hecht grote waarde aan het beschermen van jouw persoonsgegevens. inBrain maakt op haar website zeer beperkt gebruik van cookies.

Ja, ik accepteer cookies Nee, liever niet