Hoi Fleur,
Bedankt voor je vraag, ik vertel hier graag meer over!
Één van de leukste dingen van het werken bij inBrain is dat je met veel verschillende klanten samenwerkt. Je komt op verschillende plekken en leert over dingen waar je het bestaan niet van wist. Ik zeg bewust ‘samenwerken met klanten’, omdat we in een project de klant écht nodig hebben om tot een goede leeroplossing te komen.
Samen tot de beste leeroplossingen komen
Als projectmanager probeer ik er dan ook altijd voor te zorgen dat we niet vóór een klant werken, maar samen mét de klant. Want mijn ervaring is dat we met co-creatie tot de beste leeroplossingen komen. Bij inBrain hebben we veel ervaring met en expertise in online leren, didactiek, vormgeving en projectmanagement. Maar in elke fase van het project hebben we ook de klant nodig.
Een kick-off doen we bij voorkeur op locatie om de sfeer te proeven en gevoel te krijgen bij de klant. Bij de start van een project is het fijn om met elkaar rond een echte tafel te zitten, kennis te maken en uit te spreken wat we van elkaar verwachten.
In de analysefase is een doelgroepsessie bijna altijd een must, zodat we een passende oplossing kunnen maken. Waar heeft de doelgroep behoefte aan? Wat vinden ze prettig? Hoe leren ze graag? Etc.
Functioneren als een spons
Aan het begin van de ontwerpfase functioneren we als een spons omdat we alle inhoud van de experts van de klant over het onderwerp willen opzuigen. In de werksessie gaan we aan de hand van de leerdoelen die we samen met de klant hebben opgesteld dieper op de inhoud in.
Wat ons altijd erg helpt, is als de klant zoveel mogelijk relevante inhoud al voor de werksessie kan aanleveren, zodat we ons in kunnen lezen en gerichte vragen kunnen stellen tijdens de werksessie. Zo maken we met behulp van de klant ons de inhoud eigen en kunnen we aan de slag met het ontwerpen van de leeroplossing.
Continu bijsturen
Bij de ontwikkeling van het leerproduct nemen wij het voortouw, maar vragen we de klant regelmatig om ons werk te checken. Is de vormgeving die we hebben gemaakt passend? Wat vinden jullie van het concept? Zijn de leerdoelen compleet en hebben we de inhoud goed vertaald naar het leerproduct? Hier ontvangen we graag feedback op, zodat we tijdens de ontwikkeling continu kunnen bijsturen om tot het best mogelijke eindproduct te kunnen komen.
Deze feedback is zeer belangrijk, maar we nemen het zeker niet altijd klakkeloos over. inBrainers kunnen nu eenmaal koppig zijn;) Het kan goed zijn dat we vanuit onze expertise adviseren om iets anders te doen en dan bespreken we dit graag.
Afstand nooit te groot
Bij het samenwerken is het voor mij belangijk dat de afstand tussen ons en onze klanten nooit te groot is. Zo komen we samen, constructief tot succesvolle leeroplossingen. Niet door voor onze klanten te werken, maar mét onze klanten.
Onze focus bij inBrain ligt natuurlijk op het ontwikkelen van digitale leeroplossingen. Voor gebruik op een scherm dus. Waar moet je eigenlijk rekening mee houden als je leerinhoud schrijft voor een beeldscherm? Kun jij me dat vertellen @Ivo?
Vrolijke groet,
Maurice