
Stel je voor: het management vraagt jou als L&D’er om een leeroplossing te ontwikkelen over, ik noem maar wat, duurzaamheid. Je gaat enthousiast aan de slag en er komt een mooi leerproduct uit. Maar resultaat blijft uit. Je collega’s volgen jouw leeroplossing, maar na afloop ontbreekt nog altijd de intrinsieke motivatie om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Hoe had je dit anders kunnen doen? Hoe kun je collega’s wél binden, boeien en activeren?
Als L&D’er zijn we continu bezig om doordachte en goed onderbouwde leeroplossingen te ontwerpen. Maar minstens zo belangrijk is de manier waarop we de inhoudelijke informatie overbrengen. Dit draagt in hoge mate bij aan de intrinsieke motivatie van de doelgroep. Ik weet zeker dat ook jij voorbeelden kent van leuke leervormen met zwakke inhoud die beter aanslaan bij de doelgroep dan een goed onderbouwd, maar saai leerproduct.

Didactisch verantwoord én activerend leren
Hoe krijg je het voor elkaar om een leeroplossing te ontwerpen die zowel didactisch verantwoord als activerend is? Voor het antwoord kunnen we leentjebuur spelen bij een andere tak van sport: marketing. In de marketingwereld draait alles om het vasthouden van de aandacht van de doelgroep. Inspelen op een behoefte en vervolgens aanzetten tot actie. Marketeers zijn ijzersterk in het boeien van mensen en het aanleren van kleine routines bij de doelgroep. Precies wat een L&D’er ook wil bereiken: het toepassen van nieuwe kennis, vaardigheden en gedrag moet een routine worden. Dit versterkt de kennisverwerking en maakt van het opdoen en toepassen van nieuwe kennis een automatisme.
Maar kijk uit! Er is één grote valkuil: routine kan leiden tot eentonigheid, verveling en desinteresse. Bijvoorbeeld die jaarlijkse compliance-training, die elk jaar weer hetzelfde is. Moet je die training voor de zoveelste keer doen? Dan heb je het gevoel dat je niets nieuws gaat leren en dus haak je sneller af. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Hoe gaan onze vrienden van de marketing hiermee om?

Omnichannel leren
De grote truc van marketeers is om dezelfde boodschap op verschillende manieren én op verschillende momenten te verkondigen. Afgestemd op het medium en afgestemd op de doelgroep. Op het moment dat een bepaalde reclame jou de neus uit begint te komen, verdwijnt deze van tv en krijgt de boodschap een compleet nieuw jasje. En in een tijdschrijft, op sociale media en in het bushokje zie je de boodschap weer in hele andere vormen. Dit is zogenaamde omnichannel marketing: een consistente boodschap communiceren via verschillende communicatiekanalen. Zo blijf jij maandenlang geboeid naar dezelfde boodschap kijken.
En hop: daar heb je gelijk de kern van een goede leercampagne. Door gebruik te maken van diverse, samenhangende leerinterventies en deze via verschillende kanalen aan te bieden, kun jij jouw doelgroep blijven boeien. Omnichannel leren! Mensen gaan diepgaander en over een langere periode aan de slag met een onderwerp, zonder interesse of enthousiasme te verliezen. Maar hoe doe je dat?
Inspireer-Activeer-Faciliteer
Tijd om er nóg een marketingtrucje bij te pakken: een contentstrategiemodel dat draait om inspireren, activeren en faciliteren. Deze methode – gebaseerd op een model dat oorspronkelijk door Google en YouTube is ontworpen – helpt om interventies effectief te organiseren en te plannen. Dit model biedt ruimte voor diverse soorten content: content die aandacht trekt, content die activeert en content die het vertrouwen van gebruikers wint. Door deze informatie volgens een vooraf bepaalde frequentie aan te bieden, zorg je dat een onderwerp onderdeel wordt van de routine van de doelgroep.
Inspireer
De inspireerfase is bedoeld om aandacht te trekken, mensen te inspireren en duidelijk te maken waarom een onderwerp belangrijk is. Als we het voorbeeld van duurzaamheid weer pakken, zou dit bijvoorbeeld een campagnevideo, een fysiek evenement met een relevante spreker of een poster met prikkelende stellingen kunnen zijn.
Activeer
In de activeerfase zijn de interventies kleiner waardoor het vaker kan plaatsvinden. Doel is om de loyaliteit van je doelgroep te veroveren en de boodschap gespreksonderwerp binnen jouw organisatie te maken. Denk aan een poll die je onder medewerkers verspreid, een korte podcast of een ideeënbus. Mensen gaan zo actief met de inhoud aan de slag.
Faciliteer
De faciliteercontent vormt de basis van je leercampagne. De doelgroep kan op een centrale plek terecht voor informatie en antwoorden op actuele vragen. Het is de bedoeling dat mensen altijd naar deze plek gaan als ze informatie zoeken of een vraag hebben. Én dat ze het gevoel hebben dat je daar altijd terechtkunt. Routine dus! Voorbeelden zijn een discussieforum, microlearnings of een bibliotheek met een overzicht van de aanwezige protocollen.

Meer weten over deze methode?
De combinatie van inspireren, activeren en faciliteren geeft de doelgroep de kans om – verspreid over langere tijd – te wennen aan een onderwerp en deze stap voor stap eigen te maken. Zeker bij grotere bewustwordingscampagnes of verandertrajecten kan het Inspireer-Activeer-Faciliteer-model daarom een geschikte werkwijze zijn. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden: van de introductie van een nieuw product tot onboarding van nieuwe medewerkers.
6 maart: Lunch Lab over effectieve leercampagnes
Ben jij een L&D-professional en ben je benieuwd naar de praktische toepassing van het Inspireer-Activeer-Faciliteer-model in jouw persoonlijke leerstrategie? En wil je weten welke uitdagingen je hierbij moet overwinnen? Dan heb ik iets leuks voor je: op donderdag 6 maart organiseren wij bij ons op kantoor een Lunch Lab over dit onderwerp. Terwijl jij geniet van een vers broodje, ontdek je hoe jij jouw leercampagnes kunt versterken. Interessant voor elke L&D’er die écht het verschil wil maken. Toegang is gratis, we willen je alleen vragen om je wel even vooraf bij ons aan te melden.

Over Sebastiaan
Sebastiaan Neele is Managing Director bij inBrain. Hij verzamelde een gezellig zooitje ongeregeld bij elkaar en zet zich nu samen met hen in om innovatieve leeroplossingen te ontwikkelen voor de meest uiteenlopende klanten. Als kickbokser weet hij immers als geen ander dat een leerproduct altijd ergens op moet slaan.
